top of page
pijltje_02.png
pijltje_03_nieuw.png
pijltje_01.png

"Madeleine in Brugge"

A little piece of heaven

YOT vzw - Brugge

branding - scenografie - grafiek - opbouw

In het mooie Astridpark in Brugge ligt de de Heilige Magdalenakerk, bij de Bruggelingen beter gekend onder de naam Madeleine. Het is een kerk die non-stop in verandering is. Dat vertelt ook haar geschiedenis: na de bouw in Engels-gotische stijl in 1853 moest de kerk van deze arme wijk lang wachten op een orgel, kerkmeubels en glasramen. In 2002 kreeg de Magdalenakerk een tweede leven als kerk-laboratorium en verwierf grote bekendheid met het monumentale symboolvlak met water.


Na 20 jaar werd het tijd voor iets nieuws. YOT contacteerde PK projects om samen de visie en het kerkimago te herdenken. De intense samenwerking tussen beide partijen resulteerde in een sterke visuele identiteit en een doorgedreven missie. Madeleine in Brugge was een feit.


Een stukje hemel

De vernieuwde koers werd samengevat in een merkgids die de krijtlijnen schetst voor de toekomst. Madeleine in Brugge wil een stukje hemel op aarde zijn, waar iedereen welkom is, ongeacht zijn gender, kleur, geloofsovertuiging ... en waar elk op zich een stukje hemel kan ervaren. Daarom werd gekozen voor de slagzin 'A little piece of heaven’. Deze verwijst ook naar het originele blauwe gewelf van de kerk, dat doorheen de jaren volledig is afgeschilferd.


Vrouwelijkheid

Achter de opbouw van het logo zit het verhaal. Madeleines verhaal. Het logo straalt vrouwelijkheid uit, een gestileerd portret dat een stevig fundament (kerkruimte, venster) verenigt met openheid (open cirkel) en de noodzaak tot verandering (golvende lijnen). Omdat Madeleine gelooft in een wereld voorbij de zwart-wittegenstellingen, krijgt haar visuele identiteit kleur. Die kleuren zijn niet lukraak gekozen maar sterk symbolisch. Zo verwijst het oker naar de aarde (fundament), het blauw naar de hemel (Maria) en het rood naar de passie (Magdalena). Ook het woordbeeld is niet volledig af, maar er ontbreken er een paar stukken. Een verwijzing naar het steeds in verandering zijn.


MakeOver

Vanuit deze vernieuwde visie werd ook gestart met de make-over van de kerk. Deze is sterk gericht op hoe we naar de toekomst en naar onszelf kijken. Het concept, de vorm, materiaalkeuze en uitvoering zijn gebaseerd op drie pijlers: locatie, traditie en/of personages. Daarnaast is alles ook duurzaam en ecologisch verantwoord.


In de zware houten ingangspoort zitten bronzen spiegels verwerkt. Die wekken de illusie dat je tegerlijkertijd naar binnen en buiten gaat en benadrukken zo de oorspronkelijke functie van het portaal als transitieruimte. Het portaal zelf verrast met een spiegelend wateroppervlak als plafond, een bijzondere verlichting, een installatie met intrigerende woorden in diverse talen.


Een nieuwe toekomst

Het symboolvlak uit 2002 werd ontmanteld en de ruimte werd bewust leeg gelaten. Een lege ruimte voor een nieuwe toekomst. De gigantische slogan op de vloer 'What are we going to do with alle this future?‘, zet de bezoeker aan tot nadenken over de toekomst. Geen pessimisme, wel integendeel het besef van de oneidige mogelijkheden die voor ons open liggen.


© foto's : Johan Rosseel, YOT vzw, PK projects

TESTANKER
pijltje_05.png
bottom of page